Ontdek op deze pagina een directe manier om jouw eigen wijnhandel te starten, zonder accijnsregistratie en zonder grote investeringen.

Door op deze manier jouw wijnhandel te beginnen kan je vrijwel onmiddellijk van start gaan met het verkopen van wijnen.

Dit alles zonder grote risico’s en startkapitaal

Twijfel je of ben je onzeker om te gaan investeren in een onderneming om zo met jouw wijnpassie iets te gaan verdienen? Dan zijn de volgende tips voor jouw bedoeld…

...en lees je onderstaande info best heel aandachtig.

Het reeds meer dan 14 jaar selecteren en importeren van wijnen voor groot- en kleinhandel leerde me het volgende…

Zoals je waarschijnlijk weet zijn er is ons land ontelbaar veel plaatsen om wijnen aan te kopen en dit in evenveel verschillende kwaliteiten. Mijn naam is Pieter Gregoir en startte in 2005 een wijnhandel in bijberoep dat uitgroeide tot een wijnimport bedrijf en een wijnwinkel gespecialiseerd in Europese wijnen.

 

Door mijn passie voor wijnen startte als ik als 20 jarige met het verzamelen van wijnen. Al snel kwamen vrienden en kennissen advies vragen inzake wijnen... Ik besliste om mij hierin verder te gaan verdiepen en volgde een wijnopleiding aan het Eigentijds Vlaams Wijninstituut. Niet veel later volgde de import van de eerste wijnen en mijn kleinschalig wijnimportbedrijf was geboren.

 

De eerste jaren legde ik me toe op horeca klanten omdat er een eenvoudige markt van vraag en aanbod moest gecreëerd worden voor mijn wijnen.

Bij mijn wijnavontuur hoorde er uiteraard een tweejaarlijkse proeverij want als wijnromanticus wou ik zoveel als mogelijk mijn ontdekkingen met vrienden en kennissen delen. Op regelmatige basis bestookte ik dan ook iedereen (excuses) met een uitnodiging om een proeverij te komen bijwonen. Nadat de plaatselijke tennisclub, vrienden en familie een paar doosjes hadden gekocht begonnen de orders op te drogen…

Uiteindelijk bleef het gros van mijn geliefkoosde wijnen over voor eigen consumptie.

 

Het werd mij al snel duidelijk dat de mensen in mijn omgeving hun wijnen bleven kopen bij de gevestigde waarden in plaats van bij mijn jonge wijnhandel die zich situeerde in de "hobbysfeer". Toen besefte ik dat wat de uitstraling van mijn wijnhandel voor mij betekende, dit niet zo was voor mijn omgeving en mijn toekomstige klanten. Mijn succes was hierdoor slechts van korte duur.

 

Mijn probleem en dat waar het merendeel van de zelfstandige wijnverkopers mee worstelen is steeds hetzelfde. 'Hoe bereik ik klanten zonder grote investeringen in een fysieke winkel of naamsbekendheid?'

 

Ik merkte dat er naast naamsbekendheid bij wijnimport nog heel wat aspecten waren. Dingen waar ik bij de opstart eigenlijk geen rekening had mee gehouden:

  • Accijnsinklaringen

  • Transporten regelen

  • Fost Plus

  • Logistiek en opslag onder de juiste temperatuur

  • E-commerce, kennis van SEO en Content Strategy

 

Ik liet me adviseren en begon aan mijn marketing strategie te werken. Een wijnpassie is leuk, een strategie werkt beter!

De reactie op mijn aanpak was verbluffend

Nieuwe klanten aantrekken is dus helemaal niet zo moeilijk eenmaal je weet op welke manier je ze moet bereiken en op welke zaken je moet gaan letten.

Indien jij op dit moment een wijnhandel wil starten zonder grote investeringen of marketing advies…

… dan is de kans groot dat je niet genoeg klanten zal bereiken.

Ik wil je hierbij graag helpen en heb daarom enkele belangrijke aandachtspunten samengebracht. Hierin vertel ik precies welke regels ikzelf altijd toepas om mijn verkoopcijfer te laten groeien.

Voor wie zijn deze tips bedoeld en voor wie niet?

Niet

  • Als je reeds wijnen verkoopt en jouw verkoopcijfers voldoen aan jouw verwachtingen.

  • Als je met gemak wekelijks nieuwe klanten maakt.

  • Als jouw financiële reserve groot genoeg is om te experimenteren met verschillende vormen van marketing.

Wel

  • Voor mensen met goesting en een gezonde dosis ambitie.

  • Voor diegene die een succesvolle onderneming willen creëren zonder risico's.

  • Voor mensen die bereid zijn om onze tips en ervaringen als wijnhandel om te zetten in de praktijk.

Waarom willen wij onze kennis delen en is dit anders bij anderen?

In plaats van te kiezen voor protectionisme gaan we voluit om onze ervaringen en successen te delen. We kiezen voor samenwerkingen en creëren op die manier sterke partners die we kunnen behoeden voor de vele valkuilen waar startende wijnhandels mee worstelen.

Volgens onze ervaringen schreven we een 'roadbook' waarbij we je stap voor stap helpen. 'Start to wijnhandel'.

Wat doen wij ?

DE SELECTIE EN KWALITEITSCONTROLE

Ons kwaliteitsbeleid en dat van onze producenten wordt weerspiegeld in alle facetten van onze onderneming. Geen additieven, enkel topkwaliteit! Ons assortiment wijnen is georiënteerd op Europese wijnen en steeds afkomstig van kleine tot middelgrote producenten. Met onze wijnproducenten bouwden we een echte vertrouwensrelatie uit. We treden dan ook op als exclusief verdeler van wijnen die niet te vinden zijn in de klassieke retailsector.

 

DE IMPORT, LOGISTIEK & MAGAZIJNBEHEER

Dankzij onze grote voorraad bieden we een uitgebreid gamma kwaliteitswijnen aan op elk ogenblik van de dag. ​

 

DE DOUANE & ACCIJNSADMINISTRATIE

We zorgen voor de inklaring van accijnzen. Accijnzen zijn een indirecte belastingen op het verbruik of gebruik van bepaalde producten vervaardigd in België, of afkomstig uit een lidstaat van de Europese Unie of ingevoerd uit een niet-EU land. Daarnaast is er de wettelijke Ecoboni en de verpakkingsheffing. Dit ​is een belasting die men heft op individuele verpakkingen die dranken bevatten, op individuele, andere dan herbruikbare verpakkingen bedraagt het tarief 9,86 euro per hectoliter product. Tenslotte is er de wettelijke terugnameplicht voor huishoudelijke verpakkingen. Deze jaarlijkse aangifte van geïmporteerde goederen wordt gedaan bij Fost Plus. ​

WE ZORGEN VOOR ADVIES EN MARKETING

We staan garant voor een correcte service. Onze productfiches zijn eenvoudig te raadplegen waarmee je als professional aan de slag kan. We stellen promotiemateriaal, drukwerk en banners ter beschikking voor jouw klanten. In samenspraak stellen we een marketingcampagne op.

Een wijnhandel starten zonder risico doe je niet alleen...

  • Hoeveel tijd en moeite zou het kosten om een wijnhandel op te starten zonder enige ervaring?
     

  • Hoeveel extra geld zou je moeten uitgeven om tot het juiste marketingplan te komen en een sterke merknaam?
     

  • Hoeveel wijnen dien je letterlijk door de gootsteen te gieten om tot een assortiment te komen dat 99% voldoet aan de verwachtingen van jouw klanten?

Op vandaag hebben we nog enkele mogelijkheden om als Vinoteca partner een wijnhandel te starten.

De reden hiervoor is dat we onze succesformule graag overbrengen naar enkele sterke partners. Hierdoor kunnen we ons nog meer gaan focussen op onze kerntaken. Als partner kan je jouw volledig gaan concentreren op de verkoop van wijnen naar particulieren, horeca en retail, zonder de financiële risico's en zonder zorgen.

Ik zou ervoor kunnen kiezen om met ons bedrijf alleen verder te gaan zonder partners. Door zelf voor de verkoop en leveringen naar horeca en retail in te staan zou ik op een eenvoudige manier meer winst kunnen maken in plaats van een deel te gaan af staan aan onze partners die verkopen realiseren. La Vinoteca staat echter voor unieke wijnen en topkwaliteit. Hierdoor kiezen we bewust om ons te focussen op onze kerntaken, zoals de uitgebreide selectie, de import en administratie om zo verder bouwen aan een sterk merk, een merk waarmee je als partner een grote voorsprong neemt inzake publiciteit, advies  en marketing.

Omdat we graag tijd besteden aan onze partners zijn we slechts in de mogelijkheid om één partner in een bepaalde tijdspanne op te starten.

Mijn hoop is dat je daarmee jezelf een plezier doet waarbij je een wijnhandel kan starten zonder risico's en dat je gebruikt maakt van ons gratis advies.

We bieden naast originele Europese wijnen en brands, gratis advies en marketing ondersteuning. We denken mee in jouw onderneming en gaan 100% voor jouw tevreden klanten want tevredenheid smaakt naar meer!

Natuurlijk is het doel van een partnership duidelijk. Het is een echte win-win!

La Vinoteca® focust zich op de kernactiviteiten en werkt verder aan het 'brand' terwijl jij een eigen wijnhandel kan uitbouwen zonder grote investeringen of risico's én met gratis advies en ondersteuning.

  • Je wordt ambassadeur voor één of meerdere wijndomeinen voor een welbepaalde regio. 

  • We bieden je regiobescherming zodat je feilloos kan werken binnen de voor jouw uitgetekende regio.

  • We stellen alle productinformatie ter beschikking en zullen je bijstaan met raad en daad.

  • We werken met een "open source", als ambassadeur kan je onze domeinen rechtstreeks contacteren of met klanten bezoeken.

  • We brengen je in contact met het wijndomein via tastings zodat je de geschikte ambassadeur wordt van deze wijnen.

  • We helpen je op weg en geven advies waar nodig.

Een voorstel tot partnership kan ik enkel en alleen nu doen. We kiezen ervoor om onze aandacht slechts op één partner gelijktijdig te vestigen.

Via onderstaand formulier kan je een partnership aanvragen.
​We zullen je zo spoedig mogelijk contacteren. ​

arrow&v
arrow&v